15 Kasım 2013 Cuma

Werther'in Sesinden

25 yaşında, bu kadar güzel bir trajedi yazabilecek kadar, ne yaşamış olabilir bir yazar? Goethe'den bahsediyorum. Uzun zaman önce okuduğum 'Genç Werther'in Acıları' kitabı üzerine bir şeyler karalamamak, eksik bıraktı yazın tarafımı. Üzerinde konuşacak ya da yorumlar yapacak kadar, hadsiz bir kalem değilim ama, kalemimin satır satır çizdiği cümleleri, düşünceleri paylaşmak, yazılabilecek yüzlerce sayfa yazıdan daha anlamlı olacağı kanaatindeyim. 

Werther'in  ya da Goethe'in aşkına, sanatına, felsefesine,acısına, varoluşuna, din hakkındaki düşüncelerine ve ölüm gibi korkunç ve soyut bir eylemi bu denli güzelleştirip, somutlaştırmasına, yürekten saygılarımla...
Umuyorum bu ilahi ve lirik cümleler, sizin de ruhunuzu meşgul eder.   


                  # Eğer insanlar sürekli geçmişi hatırlamak yerine şu günlerin tadını çıkarsalardı bu kadar acı çekmezlerdi. 
                 
# Bu cennet gibi güzel yerde yalnızlık benim için bulunmaz bir şifa kaynağı oluyor. 
              
  # Sakin benliğime öyle gömülmüştüm ki, sanatım bundan zarar görüyor. Değil resim yapmak, tek çizgi bile çizmedim. Ama şimdiye kadar hiç bu kadar iyi bir ressam olamadım. 
           
    # Ruhun sonsuz, yüce bir varlığın olduğu gibi kağıt da ruhumun aynası olabilseydi. 
            
  # Kitapları göndereyim mi, diye soruyorsun. Allah aşkına dostum, onları bana yaklaştırma! Ben artık yönetilmek, coşmak istemiyorum. 
          
   # Artık hiçbir yerde bulunmayan bir şey arıyorsun. 
            
 # İçimizin rahat ettiği zamanlardaki sükunet, tevekküle sığınmaktan ileri geliyor. 
          
  # Değersiz meşguliyetlerine veya basit heveslerine büyük payeler veren, bunları insanlığın kurtuluşu ve selameti için yapmış büyük fedakarlıklar gibi gösterenlere ne mutlu! 
           
#  Onun tavırlarını, sesinin ahengini, gözlerindeki gizli ateşi bütün canlılığıyla sana anlatabilmem için büyük bir şairin kudretine sahip olmam gerek. 
           
# Ateşli duyguların, sıcak ve yakıcı isteklerin bu kadar temiz anlatıldığını hayatımda görmedim ki, onların bu kadar temiz olabileceğini hiç düşünmemiştim. 
          
 # Sevinçliyim, mesudum ama iyi bir hikaye yazarı değilim. 
          
 # Tanrının sadece sevgili kullarına bağışladığı mesut günler yaşıyorum. 
        
  # Tanrı bize nasıl davranıyorsa öyle muamele etmeliyiz. 
         
 # Aşksız yaşamak neye yarar. Wilhelm! Sihirsiz fener ışıksız olur mu?  
         
 # Çabalama bir kuvvetse, üstün bir gayret neden bunun aksi olsun? 
        
  # Nasıl oluyor da insanı mutlu eden bir şey aynı zamanda onun felaketinin de kaynağı oluyor? 
        
  # Doğduğum yere yaptığım ziyareti Hacca giden birinin duyguları içinde tamamladım. 
        
  # Çok şeye sahibim. Ama onu düşünmek her şeyimi silip götürüyor. Nelerim var! Fakat onsuz her şey bana hiç oluyor.  
        
 # İnancın, mecalsiz kalanlara destek, susuzluktan cayır cayır yanan yüreğine su serpecek bir kaynak olduğunu anlıyorum. Ama, acaba bu herkese nasip olmuş mudur, olacak mıdır? Şu koca dünyaya bir göz at! Binlerce insanın bundan nasibini almadığını göreceksin. 
      
  # İnsanın alın yazısı, nasibini aldıktan sonra göçüp gitmekten başka nedir ki? Bu kadehten içenler, peygamberin bile yüzünü acıdan buruşturmuşken, ben niçin büyüklük satıp, bundan tat aldığımı göstermeye kalkışayım? 
       
  # Bir tutsağın rüyasında, sürülen çayırlar ve şerefli günler görmesi gibi, içimde geçmiş zamanın pırıltısı belirdi. 
       
   # Canım bir rüya gibi çekiliyor. 



                                             

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder